وبلاگ سونیا

اندروید تی وی Android TV

اندروید تی وی Android TV چیست؟

اگر کمی اهل تکنولوژی باشید نام اندروید تی وی یا حتی اندروید باکس به گوش ما آشناست اما شاید دقیقاً ندانید که اندروید تی وی چیست، چه امکانات و جذابیت‌هایی دارد؟ پس ما در این مقاله قصد معرفی Android TV و امکاناتی که یک اندروید تی وی در اختیار شما قرار میدهد شروع می کنیم.

اندروید

معنی کلمه اندروید تی وی

واژه Android (اصالتاً کلمه ای یونانی و به معنای مَرد، انسان، شبه آدم ،رُبات یا آدم آهنی) نام سیستم‌ عاملی است که گوگل برای Smart Phone، تبلت‌ و هم اکنون برای تلویزیون‌ها عرضه می کند و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار می دهد و لوگوی طراحی شده برای آن نیز همانند یک ربات انسان می باشد.

واژه اندروید تی وی در واقع به تلویزیونی اطلاق می گردد که مجهز به سیستم عامل اندروید باشد، البته که دستگاهی با نام اندروید باکس هم در بازار عرضه می گردد که مجزا از تلویزیون شما است و با اتصال آن به تلویزیون شما قابلیت های یک تلویزیون اندرویدی را خواهید داشت اما ما در این مقاله قصد معرفی تلویزیون های اندرویدی و قابلیت های آن را داریم.

رونمایی از اندروید تی وی

کنفرانس 2014 گوگل شاهد رونمایی از اندروید تی وی ( Android TV ) بود . این سرویس یا به طور تخصصی تر سیستم عامل توانسته جستجوی خدمات و امکانات عرضه شده را در اختیار شما کاربران قرار داده به طوری که به آسان ترین وجه ممکن و تنها با یک کلیک می توانید به این دنیای نامتناهی وارد شوید اما این تنها کاری نیست که اندروید تی وی برای شما در نظرگرفته است بلکه امکانات جذاب تری را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

معرفی اندروید تی وی Android TV

همانطور که شرح دادیم برای اتصال موبایل به تلویزیون هوشمند سونیا می‌توان از اپلیکیشن EShare خوب همگی ما با گوشی های اندرویدی آشنا هستیم، گوشی های اندرویدی قابلیت نصب نرم افزارهای اندرویدی به واسطه گوگل پلی (Google Play Store) و استفاده از اپلیکیشن های نصب شده مثل شبکه های نمایش خانگی (فیلیمو، نماوا و...) و بازی های اندرویدی را دارند.

امکان EShare تنها مختص انتقال تصویر روی صفحه تلویزیون نیست، اگر وارد قسمت EShare تلویزیون هوشمند سونیا Suniya شوید چهار انتخاب دارید که TV Mirror یکی از آنهاست اما سایر امکانات EShare شامل Mirroring, Camera, Remote که در ادامه جزئیات و کاربرد هر کدام را برای شما شرح می دهیم اما لازم به ذکر است که متاسفانه به دلیل تحریم ها استفاده از Camera و Remote نرم افزار EShare در ایران مقدور نیست.

اندروید تی وی هم دقیقاً همین طوره با این تفاوت که نرم افزار های اندروید موبایل با تلویزیون متفاوت هستند و نرم افزارهای تلویزیون با عنوان اپلیکیشن های اندروید تی وی روی گوگل پلی مختص اندروید تی وی درج گردیده اند.

بزارید واضح تر توضیح بدیم، شما یک تلویزیون با سیستم عامل اندروید دارید بنابراین شما یک اندروید تی وی دارید که قابلیت نصب اپلیکیشن های مختص اندروید تی وی را دارد و شما علاوه بر نرم افزارهای پیش فرض میتونید به واسطه گوگل پلی نرم افزارهای مورد نظر خودتون رو روی تلویزیون اندرویدی تون نصب و شروع به کار کنید.

کاربردهای اندروید تی وی

صفحه بزرگ تلویزیون جون میده برای بازی کردن، شما میتونید با مراجعه به گوگل پلی روی تلویزیون اندرویدی سونیا در بین بیش از صدها بازی جذاب جستجو کنید و بازی مورد نظرتان را روی تلویزیون اندرویدیتون نصب و شروع به بازی کنید.

کاربرد اصلی تلویزیون نمایش فیلم و سریاله حالا که شما یک اندروید تی وی دارید میتونید نام نرم افزارهای نمایش خانگی مثل فیلیمو، نماوا، فیلم نت و... را درون گوگل پلی سرچ کنید و نرم افزار پخش خانگی مورد نظرتون رو نصب کنید. البته به طور پیش فرض نرم افزار Netflix که پر مخاطب ترین شبکه نمایش خانگی دنیاست روی تلویزیون شما نصب هستش.

اندروید

تاریخچه اندروید تی وی

آقای Dave Burke مدیر مهندسی اندروید در I/O 2014 گفت که تلویزیون های مبتنی بر اندروید قادرند که ویدیو ها رو از منابعی همچون تیونر های تلویزیون، گیرنده های پروتوکل اینترنت و HDMI را در برگیرد. بنابراین تصور می شود که تلویزیون های اسمارتی که اندروید تی وی ( Android TV) را اجرا می کنند بازار تلویزیون ها را هدف قرار می دهند و قطعا طرفداران زیادی را هم دارند. گوگل در حدود سال 2013 eponymous Google TV را به بازار عرضه کرد و سونی هم یک دستگاه داشت – £200 NSZ-GS7 – که این پلت فرم را اجرا می کرد. با وجود موفقیت مهم این دستگاه اما در فروش ناموفق بوده و شکست خورده است. از طرف دیگه می توان به تجربه نکسوس کیو Nexusq اشاره کرد که برای بسیاری از افراد یکی از تلاش های ناکام گوگل برای رفتن به اتاق های نشیمن محسوب می شود. پس از آن نیز کروم کست ( Chromecast ) بود که می توانیم از آن به عنوان داستان موفقیت آمیز گوگل تی وی Google TV نام برد.

اکثر مردم احتمالا از این دستگاه برای مشاهده ویدیو های نتفلیکس و یوتیوب Netflix) و (YouTube استفاده می کنند، اما اندروید توانایی بازی و کار با تعدادی از کنترل کننده ها را دارد. همانند کروم کست ( Chromecast ) اندروید تی وی هم قابلیت جریان فیلم ها و ویدیو ها را برای شما مضاعف می کند. به این معنا که شما می توانید محتویات را بر روی موبایل یا مرورگر خود پیدا کنید و با یک تلنگر آن را به اندروید تی وی Android TV خود منتقل کنید. ممکن است کروم کست به فعالیت خود همانند یک رقیب برای اپل تی وی و Amazon Fire TV ادامه دهد اما اندروید تی وی (Android TV) با تلویزیون های اسمارت دارای سیستم عامل وب او اس (Web Os) رقابت کند. Android TV به همراه دسترسی کامل و نامحدود به مرکز Google Play ارائه می شود که در نتیجه‌ ی آن می توانید به گوش کردن مجموعه موسیقی‌ های خود پرداخته یا حتی محتوایی که بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خود دارید را مستقیما بر روی Android TV نگاه کنید و به این منظور فقط کافیه که با استفاده از گوگل اکانت یکسانی وارد حساب خود شوید. بدون نیاز به هیچ اقدام اضافی، بصورت پیش‌ فرض مجموعه‌ ای از هزاران فیلم، نمایش تلویزیونی و ترک های موسیقی در دسترس کاربر قرار می گیرد. رابط کاربری این سیستم‌ عامل نیز برای هماهنگی هر چه تمام‌ تر با صفحات نمایش بزرگ تلویزیون‌ ها بهینه شده تا امکان هدایت ساده‌ ی کاربر در میان اپلیکیشن‌ ها، بازی‌ ها و سایر محتوای چند رسانه‌ ای، در حالی که شخص در فاصله‌ ی دور بر روی کاناپه‌ ی خود نشسته، فراهم کند.

آرشیو مقالات سونیا